برای اولین بار توکن های تلگرام برای فروش به عموم ارائه خواهد شد

شرکت پیام رسان تلگرام که اپلیکیشن پیام رسان خود را در سال های پیش معرفی کرده است سال گذشته با به فروش گذاشتن توکن های خود، البته به صورت محدود به سرمایه گذاران انتخاب شده، رکورد جذب سرمایه 1.7 میلیارد دلاری را کسب کرد. پروژه توکن های تلگرام علیرغم انتقادها مبنی بر قدیمی بودن ایده اصلی و بازیابی ایده های قدیمی و ایجاد کاربردهای جدید برای آن، با تقاضای بسیار بالایی مواجه شد.
حالا توکن های تلگرام برای اولین بار برای فروش به خریداران معمولی رمز ارز و در قالب لیستی در صرافی دیجیتال لیکوئید در تاریخ 10 جولای ارائه خواهد شد. فروش فعلی یک فروش محدود و جهت آماده سازی فروش عمومی اصلی در ماه اکتبر خواهد بود. با این حال کشورهای ایالات متحده، کره و ژاپن در لیست کشورهایی که می توانند توکن های تلگرام را خریداری کنند جایی نخواهند داشت.
لازم به ذکر است که لیکوئید که اخیرا جذب سرمایه ای به ارزش 1 میلیارد دلار داشته است به صورت مستقیم با تلگرام وارد معامله نشده است و به جای آن در مورد فروش تعدادی از توکن هایی که در اختیار شرکت Gram Asia به توافق رسیده است. این شرکت که مقر اصلی آن در کشور کره است، بزرگترین سهامدار تلگرام در آسیا به شمار می رود. تا زمان ثبت این گزارش اخباری مربوط به تعداد توکن هایی که به فروش گذاشته خواهد شد و یا قیمت آنها ارائه نشده است.
گزارشات حاکی از آن است که تلگرام هیچ مشارکتی در روند فروش نخواهد داشت و مدیر عامل این شرکت پاول دورف نیز در این مورد اظهار نظری نکرده است. بر اساس اخبار موجود برنامه تلگرام بتا در حال تست بوده و طبق برنامه پیش می رود.
این موقعیت حتی برای دنیای رمز ارزها نیز بسیار موقعیت عجیبی است، چرا که این بستری برای شرکت هاست که فروش و مشارکت را تایید کنند.
مدیر عامل لیکوئید، کایاموری، در مصاحبه این هفته خود با TechCrunch اظهار داشته است که متاسفانه تلگرام از ابتدا همین گونه فعالیت می کرده است.    
علیرغم سکوت خبری حاکم، کایاموری این اطمینان را داده است که این فروش برای پروژه TON، یا همان شبکه باز تلگرام است که برای توسعه از طریق ICO اقدام کرده است.
کایاموری گفته است که TON در مسیر خود برای راه اندازی در ماه اکتبر قرار دارد و فروش بخشی از توکن های Gram Asia بخشی از سیاست های این شرکت برای جذب سرمایه است.
مطمئنا دلایل قانع کننده هستند، با این حال می شود احتمالات دیگری را نیز برای این فروش متصور شد.به عنوان مثال می توان متصور شد که Gram Asia با پیش بینی راه اندازی کلی قصد دارد توکن های خود را به پول نقد تبدیل کند، و یا بدتر از آن، گروهی در حال جمع آوری و احتکار توکن های تلگرام قبل از رونمایی از محصول هستند.
با این حال کایاموری متذکر شده است که این فروش به این دلایل نیست. به گفته وی فروش عمومی توکن ها همیشه بین زمان تست و رونمایی عمومی محصول اتفاق می افتد. وی همچنین اظهار داشته است که قصد داشته اند با یک صرافی قانونی همکاری کنند تا قبل از فروش اصلی در اکتبر، روند کلی را ارزیابی کنند.
کایاموری افزود تلگرام در حال حاضر نیز اکوسیستم مستقل خود، توسعه دهندگان، خریداران توکن ها و سرمایه گذاران TON را داراست. بر اساس مشورت های Gram Asia و مجمع های شکل گرفته در قالب این مجموعه، تصمیم بر این شد که این شرکت قدمی رو به جلو برای فروش عمومی توکن ها بردارد. قانونی بودن این روند از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایل سکوت تلگرام در زمان فروش، جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات قانونی است. درست مانند آنچه اپلیکیشن پیام رسان kik در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند. همین مسئله مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. کلاه برداران با افزایش تقاضا دست به فروش می زنند و خریداران گیج و گنگ باقی می مانند. همین رویکرد نشان دهنده شکاف بزرگی است که در سیستم فروش لیکوئید وجود دارد.
نکته بسیار مهم دیگر این است که توکن های تلگرام قابل خرید و فروش نیستند. خریدارن در حال حاضر توکن ها را خریداری خواهند کرد تا زمان راه اندازی توکن ها در اکتبر فرا برسد. بعد از آغاز توزیع خریدارن توکن های خود را دریافت خواهند کرد، که این روند خود دارای چند فاز است. در این روند خریداران به چهار گروه تقسیم می شوند و توکن ها هر سه ماه یک بار به یک گروه از خریداران ارائه خواهد شد.
به گفته کایاموری ممکن است بازار سیاهی برای خرید و فروش شکل بگیرد که لیکوئید قادر به کنترل آن نخواهد بود. در نتیجه برای خریدارن محدودیت های بالایی در نظر گرفته شده است. تعداد قابل توجهی از کشورها اجازه خرید این توکن ها را نخواهند داشت که آمریکا و ژاپن نیز جزء آنها خواهند بود. لیست باقی کشورهایی که اجازه خرید نخواهد داشت از قرار زیر است: افغانستان، آلبانی، باهاماس، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بوتساوانا، بروندی، کامبوج، کانادا، آفریقای مرکزی، ساحل عاج، کوبا، کره، کونگو، اریتره، اتیوپی، غنا، گینه، گینه بیسائو، ایران، عراق، ژاپن، کوزوو، قرقیزستان، لائوس، لبنان، لیبریا، لیبی، مقدونیه، مالاوی، مالی، ملدوا، موزامبیک، میانمار، پاکستان، صربستان، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، تازانیا، ترینیداد و توباگو، تونس، ترکمنستان، اوگاندا، آمریکا، ازبکستان، ونزوئلا، یمن و زیمبابوه.
کایاموری اظهار داشت که اطمینان دارد علیرغم تمامی محدودیت ها با تقاضای بالایی مواجه خواهند شد. وی افزود که در صورت نیاز می توان توکن های بیشتری را نیز به فروش گذاشت.
لیکوئید مانند صرافی های دیجیتال دیگر دارای حجم مبادلات بالایی مانند 1 میلیارد دلار در روز نیست. طبق رنکینگ موجود، این صرافی با حجم مبادلات 900 میلیون دلار در 7 روز گذشته در رده 83 صرافی های جهان قرار دارد. با این حال این صرافی تمام سعی خود را دارد تا بر اساس قوانین عمل کند. این روند برای کشورهای مانند ژاپن که در آن مقررات حرف اول را می زند از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای تلگرام، لیکوئید راهی است تا با فروش محدود، میزان تقاضای بازار را برای فروش اصلی ارزیابی کند.

Comments

Popular posts from this blog

فارم بیت کوین چیست ؟

نرم افزار ماینینگ تی رکس 0.11.0 منتشر شد

استارتاپ استیبل کوین رزرو، قصد راه اندازی اپلیکیشنی مانند ونمو در ونزوئلا را دارد