خنثی شدن یک تهاجم توسط حمله 51 درصدی ماینرهای بیتکوین کش

دو استخر ماینینگ بیت کوین کش (BCH)،  اخیرا روندی موسوم به حمله 51 درصدی را بر روی بلاک چین و برای معکوس کردن تراکنش های یک ماینر دیگر اجرا کردند. این عملیات بر روی هارد فورک شبکه بیت کوین کش در روز 15 ماه می اتفاق افتاد. دو استخر استخراج با نام های BTC.com و BTC.top این تحرکات را برای مقابله و متوقف کردن یک ماینر ناشناس که قصد داشت رمز ارزها را از جایی که در واقع نباید به آن دسترسی می داشت جا به جا کند، انجام دادند.
در این روز یک هکر مهاجم از یک باگ نامربوط به به روز رسانی اخیر شبکه که باعث شکاف در شبکه شده و در نتیجه آن ماینر ها برای مدت بسیار کوتاهی بلاک های خالی استخراج می کردند سوء استفاده کرده است.
در زمینه رمز ارزهایی مانند بیت کوین کش، حمله 51 درصدی توسط سازمان و یا گروهی کنترل انجام می شود که با تحت کنترل گرفتن بیشتر هش ریت موجود در شبکه این اجازه را پیدا می کنند تا عملیاتی را انجام دهند که در حالت عادی مجاز و ممکن نیست، مانند بازنویسی تاریخچه تراکنش های شبکه.
این مسئله برای مدت بسیار زیادی مورد بحث بوده و مناقشه بوده است و دیگر رمز ارزها نیز از حمله های این چنینی و با کاهش هش ریت بی نصیب نبوده اند.
در مقطعی BTC.top به تنهایی بیش از 50% از توان هش شبکه را در اختیار داشته است. اما BTC.com و BTC.top با ملحق شدن به یکدیگر توانستند بلاک های تراکنش ها را معکوس کنند.  بر اساس گزارش سایت آماری Coine.Dance این دو اسخر استخراج مشترکا بیش از 44 درصد از توان هش شبکه بیت کوین کش را در دست دارند.
بخش جالب از حمله اخیر به شبکه بیت کوین کش این بود که این حمله قصد داشت اقدام خوبی را در راستای منافع جامعه انجام دهد و قصد آن رساندن مبالغ به مهاجمان و یا دزدی نبوده است. ولی همه کسانی که در شبکه بیت کوین کش حضور دارند با چنین مسئله ای موافق نیستند. یکی از توسعه دهندگان بیت کوین کش مقاله ای را در روز 17 ماه می با این مضمون منتشر کرد:” برای هماهنگ کردن یک عملیات برای معکوس کردن تراکنش ها، حمله 51 درصدی انجام می شود. این حمله بدترین حمله ممکن است. در وایت پیپر هم گفته شده است. پس تکلیف ارز غیر متمرکز و غیر قابل سانسور چه می شود؟ فقط در زمان دلخواه محقق می شود؟”

بدنه حمله

جزئیات درونی استخر ماینینگ حمله کننده بسیار پیجیده است. از انشعاب اصلی در سال 2017، تعداد قابل توجهی از رمز ارزها به صورت تصادفی به آدرس ها نامشخص که هر کسی می توانست به آن دسترسی داشته باشد ارسال می شدند و یا اینکه از شبکه بیت کوین به بیت کوین کش منتقل می شدند. ولی وقتی که یک تغییر کد در هارد فورک 15 می از میان برداشته شد، این سکه ها قابل استفاده و خرج کردن شدند.
یک هکر مهاجم قصد داشت تا این سکه ها را در اختیار بگیرد، و در همین زمان بود که این دو اسخر ماینینگ وارد عمل شدند تا تراکنش های مربوط به این حمله را معکوس کنند. وقتی که این ماینر ناشناس قصد داشت این سکه ها را در اختیار بگیرد این دو استخر تصمیم گرفتند سریعا این تراکنش ها به نفع تراکنش های خود حذف کنند. ولی بسیاری از کاربران بیت کوین کش معتقدند حرکت انجام شده توسط ماینر ناشناس درست بوده است.
یکی از اعضای فعال تیم پشتیبانی بیت کوین کش با نام جاناتان سیلوربلاد اظهار داشت:” موقعیت بسیار نا مطلوبی است. ولی در واقع گواهی تایید کار یا PoF به همین معناست. در این مورد ماینرها این گزینه را انتخاب کردند که آنچه در مورد آن شنیده شد تشکیل دهند و این انتخاب به این دلیل بود که تشخیص داده شد تراکنش هایی که در این قالب اتفاق افتاد معتبر نبوده اند.”
با این حال، بسیاری معتقدند که این نشانه بدی در مورد بیت کوین کش است. با استناد به اینکه این اتفاقات نشان دهنده متمرکز بودن بیش از حد این رمز ارز است.
با این حال اخبار حمله 51 درصدی تبدیل به یکی از موضوعات متداول بحث در و نگرانی های اعضای شبکه های رمز ارزهای دارای PoF شده است. به عنوان مثال، به گزارش سایت آماری بلاک چین گفته می شود که بیش از نیمی از توان هش فعلی شبکه بیت کوین در اختیار تنها 3 استخر استخراج است.

Comments

Popular posts from this blog

فارم بیت کوین چیست ؟

نرم افزار ماینینگ تی رکس 0.11.0 منتشر شد

استارتاپ استیبل کوین رزرو، قصد راه اندازی اپلیکیشنی مانند ونمو در ونزوئلا را دارد